Registeren Inloggen

Facebook en Instagram lanceren betaald abonnement zonder reclame

YouTube en muziekstreamer Spotify gingen sociale mediaplatforms Facebook en Instagram al jaren geleden voor met een betaalde abonnementsvorm zonder reclame. Maar nu zijn ook de paradepaardjes van techreus Meta aan de beurt. Vanaf woensdag 1 november 2023 kunt u kiezen. Of een gratis account met reclames, of een betaalde versie van om en nabij een tientje zonder advertenties.

‘Irritante’ reclames verdwijnen bij betaald abonnement

Veel gebruikers ervaren de ongevraagde ‘suggesties’ voor producten door Facebook of diens ‘kleine zusje’ Instagram als ‘irritant’. Ze willen gewoon eigen posts plaatsen en die van vrienden lezen. Het stoort de gebruikers ook in hoge mate dat hun privacygevoelige informatie gebruikt wordt door Meta. Want die advertenties komen niet zomaar op u af. Er bestaat een bloeiende handel in uw data.

EU let op de privacy van gebruikers van Facebook en Instagram

De EU heeft het al jaren aan de stok met de grote techbedrijven. Keer op keer deelt Brussel hoge boetes uit aan zoekmachine Google en Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Bij deze bedrijven is het besef gegroeid dat het de EU menens is met de privacyregels. Daarom komt het nu in Europa met de betaalde abonnementsvorm. Dat geeft de gebruiker de keuze, want de gratis vorm met advertenties blijft gewoon bestaan. Meta acht zich hiermee ingedekt tegen nieuwe claims.

Zo bijzonder is het nu ook weer niet. De betaalde vorm van deze social mediaplatforms zijn eigenlijk niets nieuws. We kennen ze al langer van videoapp en site YouTube en online streamingdienst Spotify. Voortschrijdend inzicht en oplopende boetes in de EU hebben Meta tot handelen aangezet. Ook Apple is eerder al tegen hoge boetes aangelopen voor overtreding van de privacyregels.

Hoe duur is die betaalde abonnementsvorm?

Wie verschoond wil blijven van reclame, moet wel een bedrag van 9,99 of 12,99 euro per maand betalen. De webversie is het goedkoopst, de smartphonegebruiker is iets duurder uit.

Noorse aanpak tegen gepersonaliseerde advertenties op Facebook

Eerder dit jaar kwam Noorwegen met een tijdelijk verbod op gepersonaliseerde advertenties op Facebook. Alhoewel het Scandinavische land geen deel uitmaakt van de EU is het wel onderdeel van de Europese Ruimte. De Noorse stap wordt gezien als een hint naar een Europese regel. Het lijkt er nu op dat Meta met de invoering van het betaalde abonnement inhaakt op deze ontwikkelingen. Lees in dit artikel wat sociale media allemaal met uw gegevens doen.

Geef een reactie